Az idegrendszerről:
Az idegrendszer az emberi test legösszetettebb és legbonyolultabb része. Az idegpályák elhelyezkedése alapján központi és környéki részre osztható.
Az idegrendszer azon szervek és szövetek összessége, amelyek lehetővé teszik a szervezet működését, reagálását a környezet ingereire. Minden magasabb rendű élőlénynél a központi idegrendszer elemzi a környezetből begyűjtött információkat és koordinálja a mozgást. Az embernél ezek a funkciók részben akaratunktól függőek, részben attól függetlenek. Az idegrendszer működése az élethez nélkülözhetetlen. A sérülésekkel szemben igen érzékeny, sérülései véglegesek. Az idegsejtek regenerációja nem lehetséges, mint pl. a bőr- vagy a vérsejteké. Az evolúció során nem véletlenül alakult ki úgy a test felépítése, hogy az idegrendszer központi része a lehető legvédettebb helyen legyen. Az agyat a koponya, a gerincvelőt a gerinccsatorna veszi körül.
Forrás ITT
Az idegrendszeri éretlenség...
Az éretlen idegrendszert úgy kell elképzelnünk, mint azt az almát, melyen még vannak zöld és sárga foltok. Ezek a foltok különböző területeket érinthetnek, bár ezeket pontosan behatárolni nagy bátorság lenne. Azonban azt tapasztaljuk, hogy sok gyereknél a beszéddel, írással és olvasással kapcsolatban kisebb nagyobb zavarok van. Ezek mellett a figyelem és a magatartás szabályzásáért felelős területek is érintettek.
Mindent később kezd el, vagy nem végez. Mozgása ügyetlen. Később kezd el beszélni. Nem szeret rajzolni. Nehezen köthető le a figyelme.
Ennek a következő idegrendszeri okai lehetnek:
A normálisan működő idegrendszer kialakulásában jóval több idegsejt vesz részt, mint amennyire valójában szükség van. Ezek egy része elpusztul, vagy felhasználódik egyes funkciók átvételére.
A meglévő genetikai program csak általános utasításokat tartalmaz, a pontosabb kidolgozás a születés utáni fejlődés során, szelekció útján történik. A felesleges idegsejtek sok, a későbbiek során helyesnek bizonyuló kapcsolat mellett rengeteg „téves” kapcsolatot is kialakítanak egymással. Ezek a „téves” kapcsolatok megnehezíthetik az idegrendszer optimális működését. Az agy a meginduló funkciók révén kiszűri, megerősíti, stabilizálja a helyes kapcsolatokat, míg más kapcsolatok kiszelektálódnak, elpusztulnak.
Megfelelő számú és ideig ható inger esetén, az érési folyamatok a helyes irányba mennek tovább. Ez abban nyilvánul meg, hogy az idegsejtek hálózata gazdagodik és újraszerveződik. A mozgásfejlesztés így járul hozzá az idegrendszeri éréshez.
Az idegrendszeri éretlenség tünetei
0-3 éves kor között:
- eltérő izomtónus,
- mozgásfázis kimaradása, pontatlansága,
- mozgásfejlődés felgyorsulása,
- bizonytalan egyensúlyérzet,
- aszimmetria a test két oldalának használatában,
- csecsemőkori reflexek 1 éves kor utáni fennmaradása,
- mozgás során felesleges együttmozgások,
- ügyetlenség,
- veszélyérzet hiánya,
- impulzivitás,
- megkésett beszédfejlődés,
- finommotorika éretlensége,
- észlelési funkciók gyengesége,
- figyelmi problémák,
- kommunikációs igény késése,
- szem-kéz koordináció zavara,
- ok-okozati gondolkodás késése,
- szerepjáték hiánya,
- motiválhatóság eltérései,
- nehéz megnyugtathatóság,
- kevés alvásigény.
3-7 éves kor között:
- mozgáskoordinációs zavara van,
- gyakran elesik, ügyetlen,
- grafomotorikája éretlen,
- rossz a ceruzafogása,
- fejletlen a finommozgása,
- beszéd- és artikulációs problémái vannak,
- tic-kel,
- tériszonya van,
- nehezen tanul meg biciklizni,
- testvázlata, lateralitása, téri orientációja gyenge,
- nehezen illeszkedik be a közösségbe,
- társaival agresszív,
- nem fogadja el a szabályokat,
- figyelemzavaros,
- elkezdett tevékenységeit félbehagyja,
- túlzottan ingerkereső,
- nagyon lassú,
- szorongó.
7-10 éves kor között:
- nem tud egy helyben ülni, állni,
- nem tud megtanulni úszni,
- olvasási, írási, számolási problémái vannak,
- nehézkesen, görcsösen, csúnyán ír, rajzol,
- íráskor könyököl, elfekszik, terpeszkedik,
- ügyetlen a sportban, játékban,
- rendezetlenek a mozgásai, csetlik-botlik,
- folytonosan mozog,
- szétszórt,
- nem tud egyszerre gondolkodni, és mozogni,
- hamar elterelődik a figyelme,
- gyenge a memóriája,
- nem tud tábláról másolni,
- rosszul tájékozódik, eltéved,
- nem alakult ki egyoldali dominanciája,
- nincs tisztában a balra-jobbra, fönt-lent, elöl-hátul irányokkal,
- nem vesz részt a játékokban.
Az idegrendszeri éretlenség rizikófaktorai*
Terhességnél:
- túlzott hányás,
- súlyos vírusfertőzés a 26-30 héten,
- túlzott alkohol/drogfogyasztás,
- sugárkezelés,
- veszélyeztetett terhesség,
- magas vérnyomás,
- túl kis méhlepény,
- dohányzás,
- toxoplazmózis,
- erős stresszhatás,
- kezeletlen cukorbetegség,
- terhességi mérgezés.
Szülésnél:
- mesterségesen megindított, vagy meghosszabbított szülés,
- méhlepény hamarabbi megszületése,
- fogós, vagy vákumos szülés,
- farfekvés,
- császármetszés,
- köldökzsinór a nyak körül,
- stresszelt magzat,
- idő előtti, vagy időn túli szülés,
- túl gyors, túl hosszú szülés.
Újszülött korban:
- túl kis súly,
- inkubátor,
- koponya deformáció,
- sárgaság,
- újraélesztés,
- bekékült csecsemő,
- kék foltok, zúzódások,
- problémás táplálás az első 6 hónapban.
Csecsemőkorban:
- magas láz, súlyos betegség,
- sokkos állapot,
- heves reakció a védőoltásokra,
- stressz, trauma.
(* Az Institute for Neuro-Physiological Psychology INPP (Chester) által összeállított tanfolyami jegyzet alapján.)